Romantiek en Realisme
Invalshoek
1: Kunst en religie, levensbeschouwing
1. a. De Franse Revolutie was een invloedrijke politieke
omwenteling aan het eind van de 18e eeuw waarbij de Franse monarchie werd afgeschaft en de Eerste
Franse Republiek werd opgericht.
2. a. Op dit werk is een vrouw te zien die strijdlustig de
Franse vlag omhooghoudt. Er staan een paar mensen met wapens achter haar, en
een paar dode en stervende soldaten voor haar. De mensen die achter haar staan,
zien er uit als gewone burgers.
b. In de voorstelling zie je een hele hoop wapens en rook, dode
soldaten, en ook de houding van de personen geeft aan dat ze strijdlustig zijn.
3. a. Strijkers en blazers
b. Napoleon Bonaparte
c. Voornamelijk gebruikt hij de dynamiek en het
verschil in toonhoogte
d. Ter nagedachtenis aan een groot mens
e. Eerst wilden de mensen alleen maar vrijheid,
maar later wilden ze ook nog allemaal gelijk behandeld worden. Daarom heeft
Beethoven ook degene voor wie de symfonie bedoeld was veranderd
4. Het 19e eeuwse denken kan
gekarakteriseerd worden met de woorden: historicisme en positivisme.
Ontwikkelingen worden gezien als logische reeks van these, antithese en
synthese. De geschiedenis verloopt volgens zo’n lineair proces. Wetenschappers
stellen stappen op om methodisch te werken. Kunstgeschiedenis en
muziekgeschiedenis ontstaan als wetenschap.
2b: En de vormgeving?
BeantwoordenVerwijderen3b: leg uit hoe Beethoven dynamiek en tempo gebruikt om muziek een groots karakter te geven.
3e, niet helemaal compleet