Kunstenaar en opdrachtgever: politieke en economische macht
1.a Anatomie, wiskunde en geschiedenis
1.b De Prix-de-Rome
1.c De klassieke kunst was de norm
1.d Nee, hij was niet toegelaten omdat zijn werk te vrijpostig was
1.e Deze zijn traditioneel, want de artes liberales maakten ook nog deel uit van de opleiding
2.a De gothische stijl en de Hollandse renaissancestijl. De gothiek is te vinden in de spitse daken, en de hollandse renaissance is te herkennen aan de symmetrie en harmonie.
2.b De opdrachtgever was het rijk, de overheid. En deze was traditioneel, want zij wilde laten zien aan Nederland haar rijke cultuurgeschiedenis.
2.c Kunst bewaren, en nederland iets leren over de nederlandse kunstgeschiedenis.
2.d Beeldhouwwerken, glas-in-lood, portretten, schilderingen, mozaïeken en teksten.
2.e Nee, want de nederlandse kunst wordt nog steeds bewaard, en het museum wil nederlanders nog steeds iets leren over hun kunstgeschiedenis.
2.f Buiten de overheid waren er nog de rijken die opdrachten gaven aan kunstenaars.
3.a In een salon.
3.b Deze salons zijn gebonden aan een academie, en dus gebonden aan de regels van die academie.
1 niet compleet
BeantwoordenVerwijderenVoor alle vragen geldt: of neem de vragen letterlijk over, of beantwoord de vragen zo, dat je in het antwoord de vraag terug kunt zien. Alleen dan heb je er wat aan als je gaat leren!