1.b
Op deze afbeelding is te zien dat de destijdse definitie van mooi de classicistische normen waren. Het Paleis op de Dam heeft timpanen, horizontale en verticale rechte lijnen en natuurlijk de uitstekende dakrand.
1.c De aristotelische principes zijn gebaseerd op drie eenheden:
-De eenheid van tijd: het op het toneel voorgestelde gebeuren mag niet de tijdsduur van een etmaal overschrijden.
-De eenheid van plaats: het geheel moet zich op dezelfde of nagenoeg dezelfde plaats afspelen.
-De eenheid van handeling: geen niet ter zake doende nevenintriges mogen de strakke lijnen verstoren.
1.d - passiespel/blijspel De klucht houdt zich het meest aan de aristotelische principes, omdat
- klucht deze niet lang duurt, gaat alleen maar over lachen, dwz, geen verhaal,
- treurspel en deze speelt zich meestal ook op 1 locatie af.
2.a Doordat het protestantse geloof waren de kunsten een stuk soberder geworden. Rustiger, met minder goud en zonder beelden, en boven alles, minder groots.
2.b Ja, er was een hiërarchie. De architectuur en de beeldende kunst waren veel groter en gewilder als bijvoorbeeld theater, muziek en dans.
"Want een volmaekte schildery is als een spiegel van de Natuur, die de dingen die niet en zijn, doet schijnen te zijn, en op een geoorloofde vermakelijke en prijselijke wijze bedriegt."
3.a Nee, dat ziet men niet zo. De werkelijkheid wordt gekopieerd, maar er wordt een stukje symboliek aan toegevoegd, zoals bepaalde dingen die op het eerste gezicht onbelangrijk lijken, maar in werkelijkheid een groot verhaal vertellen over het werk.
3.b
Dit werk laat een kamer zien waar mensen samen zijn, en het zo te zien gezellig hebben. Op het werk is onder meer een papegaai in de hoek van de kamer te zien, teven een vogelkooi aan de muur, en nog een spijker in de muur. ook is er een tafel vol eten te zien, en een hond die aan een non snuffelt.
3.c Steen maakt vooral goed gebruik van diepte en schaduwen, waardoor het geheel al heel ergrealistisch lijkt. Ook creëert hij hier 'beweging' in het werk -> de wijn die wordt ingeschonken.
3.d Dit werk heeft zeker een betekenis, want dit werk zit vol met symboliek. Het hoofdidee is dat de ouderen het slechte voorbeeld geven. Dit is te zien, want de vader leert de zoon pijp roken, en de vrouw links in het werk met het glas ziet er nogal losbandig uit. Tevens staat de papegaai in de hoek van de kamer symbool voor de kinderen die de ouderen nadoen.
De affectenleer is een esthetische theorie uit de late barok met, in eerste instantie, betrekking op muziek. De leer beschrijft hoe affecten, hartstochten, moeten worden uitgedrukt in de muziek. René Descartes, een bekend rationalist uit de 17e eeuw, beschrijft in zijn modellenboek "Traité des passion de l'âme zes soorten affecten of hartstochten: verwondering, liefde, haat, verlangen, vreugde en treurnis."
Charles Lebrun, als docent en oprichter verbonden met de Academie des Beaux Arts in Frankrijk, maakt ook een visueel modellenboek, waarin emoties aan gezichtsuitdrukkingen worden gekoppeld. dit soort boeken ontstaan niet door werken naar de waarneming, maar door het bestuderen van oude meesters. deze boeken dienen weer als voorbeeld voor schilders.
4. De gezichtsuitdrukkingen die hier worden afgebeeld zijn:
-L'es perence: de verwachting, het verlangen
-La crainte: de angst, de haat
verbeter vraag 1b:( rechte lijnen is fout ) 1d, 3c
BeantwoordenVerwijderenWaar zijn invalshoek 3,4,5,6 en de evaluaties?